Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego


Tytuł aktu:

Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego

Rodzaj aktu:

rozporządzenie

Aktualny status:

uzgodnienia / konsultacje / opiniowanie

Data aktualizacji informacji:

2022-05-04

Czy akt jest nowy?

nowelizacja

Kod aktu:

90

Działy/hasła:

edukacja

Wnioskodawca:

Minister Edukacji i Nauki

Tryb procedowania:

projekt rządowy

Data publikacji:

2022-02-10

Miejsce publikacji/udostępnienia, odnośniki:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12356400

Krótki opis charakteru projektu, kontekstu, przewidywanego procesu legislacyjnego, znaczenia dla sektora i poziomu zaangażowania w ramach monitoringu, prognoza skutków:

Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w podstawach programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego ze względu na nowe zawody oraz umiejętności zawodowe wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 stycznia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego.W związku z powyższym w projekcie rozporządzenia wprowadza się:
1) na wniosek Ministra Rozwoju i Technologii, podstawy programowe w czterech nowych zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży budowlanej (BUD):
a) monter konstrukcji targowo-wystawienniczych,
b) technik izolacji przemysłowych,
c) technik montażu i automatyki stolarki budowlanej,
d) technik obsługi przemysłu targowo-wystawienniczego;
2) na wniosek Ministra Infrastruktury, podstawy programowe w dwóch nowych zawodach szkolnictwa branżowego przyporządkowanych do branży transportu wodnego (TWO):
a) technik elektroautomatyk okrętowy,
b) technik przemysłu jachtowego.
3) na wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, nową dodatkową umiejętność zawodową pn. „Prowadzenie gospodarstwa rolnego w systemie rolnictwa ekologicznego”, która jest właściwa dla następujących zawodów:
a) przyporządkowanych do branży rolno-hodowlanej: mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, pszczelarz, rolnik, technik hodowca koni, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, technik pszczelarz, technik rolnik i technik weterynarii;
b) przyporządkowanych do branży ogrodniczej: ogrodnik, technik ogrodnik i technik architektury krajobrazu.
Ze względu na określenie podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik montażu i automatyki stolarki budowlanej zmianie ulegnie również podstawa programowa kształcenia w zawodzie monter stolarki budowlanej m.in. w części „Cele kształcenia”. Drugie zadanie zawodowe „2) montowania, demontowania i naprawy okien dachowych i włazów stropowych” zmieniono na: „montowania, demontowania i naprawy okien i wyłazów dachowych” w celu sprostowania użytego określenia „włazy” z uwagi na połączenie z „oknami dachowymi”. Natomiast zmiana czwartego zadania zawodowego z: „4) montowania, demontowania i naprawy bram” na: „4) montowania, demontowania i naprawy bram garażowych”, ma na celu doprecyzowanie rodzaju bram, jakie montuje monter stolarki budowlanej.
W związku z określeniem podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik izolacji przemysłowych oraz technik przemysłu jachtowego, zmianie ulegną również minimalne liczby godzin kształcenia zawodowego dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie monter izolacji przemysłowych oraz monter jachtów i łodzi w zakresie.
Zmiany w projektowanym rozporządzeniu mają znaczenie dla podmiotów szkolnictwa branżowego, prowadzących kształcenie lub chcących rozpocząć kształcenie w zakresie wyżej wymienionych zawodów. Zarówno zmiany w podstawach programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego, jak i nowa dodatkowa umiejętność zawodowa wpływają na ofertę kształcenia zawodowego, która ma być bardziej dostosowana do zapotrzebowania rynku pracy i pracodawców.

 

Kluczowe zapisy

Projekt rozporządzenia przewiduje również przepisy przejściowe, zgodnie z którymi uczniowie branżowych szkół I stopnia prowadzących kształcenie w zawodach monter stolarki budowlanej, monter izolacji przemysłowych oraz monter jachtów i łodzi, jak również słuchacze kwalifikacyjnych kursów zawodowych i uczestnicy kursów umiejętności zawodowych prowadzonych w zakresie tych zawodów, którzy rozpoczęli kształcenie przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, będą kontynuowali kształcenie do zakończenia cyklu kształcenia zgodnie z postanowieniami dotychczasowej podstawy programowej kształcenia w ww. zawodach (zgodnie z przepisami rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszego projektu rozporządzenia).

Konsultacje:

Etap konsultacji publicznych projektu rozporządzenia zakończył się 10 marca 2022 r.

Proces legislacyjny:

Projekt rozporządzenia aktualnie został skierowany do opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, organizacji pracodawców, Rady Dialogu Społecznego, urzędów publicznych oraz związków zawodowych.

Aktualizacja wynikająca z przebiegu procesu legislacyjnego:

14 kwietnia 2022 r. projekt został zwolniony z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. 

Ekspert prowadzący proces monitorowania:

Patrycja Bądek

Data objęcia monitorowaniem:

2022-03-24


Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

© 2024 Polska Izba Firm Szkoleniowych

Dostępnośćfunkcje widoczności
Kontrastzmień Kontrast
Zwiększ czcionkęwiększa czcionka
Zmniejsz czcionkęmniejsza czcionka