Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19


Tytuł aktu:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 stycznia 2022 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

Rodzaj aktu:

rozporządzenie

Aktualny status:

ogłoszony

Data aktualizacji informacji:

2022-03-24

Czy akt jest nowy?

nowy

Kod aktu:

Dz. U. 2022 poz. 186

Działy/hasła:

edukacja, obostrzenia covidowe

Wnioskodawca:

Minister Edukacji i Nauki

Tryb procedowania:

projekt rządowy

Data publikacji:

2022-01-26

Miejsce publikacji/udostępnienia, odnośniki:

https://dziennikustaw.gov.pl/DU/2022/0186

Krótki opis charakteru projektu, kontekstu, przewidywanego procesu legislacyjnego, znaczenia dla sektora i poziomu zaangażowania w ramach monitoringu, prognoza skutków:

Omawiane rozporządzenie wprowadziło następujące zasady w zakresie funkcjonowania oświaty podczas epidemii COVID-19 w okresie od dnia 27 stycznia 2022 r. do dnia 27 lutego 2022 r.:

- zajęcia w szkołach podstawowych w zakresie klas V-VIII i szkołach ponadpodstawowych odbywały się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Ograniczenie dotyczyło także placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego, szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne oraz placówek artystycznych, a także szkół artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej w zakresie klas V-VIII lub liceum ogólnokształcącego;

- ograniczeń wymienionych powyżej nie stosowało się w odniesieniu do uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności mogli realizować zajęć w miejscu zamieszkania; dyrektor szkoły był zobowiązany do zorganizowania zajęć na terenie szkoły lub z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – na terenie tej szkoły;
- nie ograniczało się funkcjonowania burs i internatów jak również szkół, centrów i placówek w zakresie przygotowywania i przeprowadzania egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie i egzaminów eksternistycznych.

Kluczowe zapisy

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 5-8 omawianego rozporządzenia i w okresie jego obowiązywania, ze względu na specyfikę kształcenia zawodowego, dyrektorzy szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego mogli zorganizować zajęcia praktyczne stacjonarnie w miejscu ich prowadzenia. Zajęcia mogły odbywać się w wybranych dniach tygodnia, jednak wymiar zajęć praktycznych nie mógł przekroczyć 16 godzin tygodniowo. Praktyki zawodowe również mogły być realizowane stacjonarnie w miejscu ich prowadzenia. Zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu mogły być prowadzone stacjonarnie u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych, o ile w podmiotach tych nie występowały zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogły zagrozić zdrowiu uczniów.
Przewidziane powyżej rozwiązania miały również zastosowanie do kształcenia praktycznego realizowanego w ramach kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.
W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego w zawodach, dla których podstawa programowa przewiduje kształcenie zgodnie z wymaganiami określonymi w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. oraz szkół kształcących w zawodzie technik pożarnictwa prowadzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, zajęcia z zakresu praktycznej nauki zawodu mogły być realizowane w miejscu ich prowadzenia, o ile nie występowały tam zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogły zagrozić zdrowiu uczniów. W przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe, centrów kształcenia zawodowego oraz placówek kształcenia ustawicznego, dla uczniów i słuchaczy, którzy przystępowali do egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w sesji styczeń-luty 2022 r., dyrektor placówki mógł zorganizować konsultacje indywidualne lub grupowe z nauczycielem prowadzącym zajęcia edukacyjne z przedmiotów, z których uczeń przystępuje do egzaminu.
Uczniowie wszystkich klas branżowych szkół I stopnia, będący młodocianymi pracownikami, realizowali zajęcia praktyczne u pracodawców w pełnym wymiarze godzin, o ile u pracodawcy nie występowały zdarzenia, które ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną mogły zagrozić zdrowiu młodocianego pracownika.

 

Konsultacje:

Rozporządzenie weszło w życie 27 stycznia 2022 r., w związku z czym nie jest już możliwe wzięcie udziału w konsultacjach.

Proces legislacyjny:

Rozporządzenie zostało ogłoszone 26 stycznia 2022 r. i weszło w życie 27 stycznia 2022 r. Przebieg procesu legislacyjnego jest dostępny pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12355853

Ekspert prowadzący proces monitorowania:

Patrycja Bądek

Data objęcia monitorowaniem:

2022-03-24


Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

© 2024 Polska Izba Firm Szkoleniowych

Dostępnośćfunkcje widoczności
Kontrastzmień Kontrast
Zwiększ czcionkęwiększa czcionka
Zmniejsz czcionkęmniejsza czcionka