Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 12 stycznia 2022 r. w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze handel


Tytuł aktu:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 12 stycznia 2022 r. w sprawie Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze handel

Rodzaj aktu:

rozporządzenie

Aktualny status:

ogłoszony

Data aktualizacji informacji:

2022-03-24

Czy akt jest nowy?

nowy

Kod aktu:

Dz.U. 2022 poz. 310

Działy/hasła:

edukacja

Wnioskodawca:

Minister Edukacji i Nauki

Tryb procedowania:

projekt rządowy

Data publikacji:

2021-08-18

Miejsce publikacji/udostępnienia, odnośniki:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20220000310

Krótki opis charakteru projektu, kontekstu, przewidywanego procesu legislacyjnego, znaczenia dla sektora i poziomu zaangażowania w ramach monitoringu, prognoza skutków:

Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 11 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), która to ustawa przewiduje tworzenie Sektorowych Ram Kwalifikacji (SRK). SRK stanowią opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży i odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. SRK mogą być włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i taki wniosek został złożony przez właściwego ministra w zakresie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze handel (SRKH). Celem powstania SRKH, było stworzenie narzędzia, które w klarowny sposób określałoby, jakie elementy wiedzy, umiejętności zawodowych i kompetencji społecznych są potrzebne do wykonywania pracy w handlu.Rozporządzenie stanowi istotny akt prawny z punktu widzenia podmiotów świadczących usługi rozwojowe z uwagi na celowość włączenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze handel do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz jej zgodność z Polską Ramą Kwalifikacji.

Kluczowe zapisy

Zgodnie z § 1 rozporządzenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji włącza się Sektorową Ramę Kwalifikacji w sektorze handel obejmującą charakterystyki poziomów 2-7. Natomiast zgodnie z § 3 charakterystyki efektów uczenia się dla poziomów Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze handel, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, zostały określone w załączniku do rozporządzenia.Przyjęte konteksty odniesione zostały do dwóch wyznaczników sektorowych: kupna i sprzedaży. Kupno zawiera konteksty:
- A. Analiza popytu;
- B. Analiza rynku dostawców i podaży,
- C. Import,
- D. Organizacja i planowanie zakupu towarów,
- E. Negocjacje,
- F. Zamawianie towarów i zarządzanie zapasami,
- G. Zarządzanie magazynem; przyjęcie dostawy, kontrola warunków dostawy i jakości towarów; ekspedycja.

Natomiast sprzedaż zawiera konteksty:
- H. Zarządzanie ofertą asortymentową i sprzedażą,
- I. Eksport,
- J. Eksponowanie towarów,
- K. Sprzedaż bezpośrednia,
- L. Działania informacyjno-promocyjne.
- M. Dokumentacja sprzedaży i kontroling.

Konsultacje:

Rozporządzenie weszło w życie 23 lutego 2022 roku zatem konsultacje nie są już możliwe.

Proces legislacyjny:

Rozporządzenie zostało ogłoszone 8 lutego 2022 roku i weszło w życie 23 lutego 2022 roku. Przebieg procesu legislacyjnego jest dostępny pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12350253/katalog/12810493#12810493.

Ekspert prowadzący proces monitorowania:

Patrycja Bądek

Data objęcia monitorowaniem:

2022-03-24


Fundusze Europejskie, Rzeczpospolita Polska, Unia Europejska

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

© 2024 Polska Izba Firm Szkoleniowych

Dostępnośćfunkcje widoczności
Kontrastzmień Kontrast
Zwiększ czcionkęwiększa czcionka
Zmniejsz czcionkęmniejsza czcionka